Що треба знати про розвиток мови дитини?

Що треба знати про розвиток мови дитини?

10.12.2018

Перші голосові прояви дитини – крик і плач. Малюк плаче, щоб привернути до себе увагу, висловити відчуття дискомфорту, попросити про допомогу. Можливість повідомити про свої потреби через плач – важливе вміння дитини, що допомагає їй адаптуватися. У віці 1,5 місяця однією з форм вираження почуттів і потреб стає посмішка. Уже до 3 місяців з’являється гуління – процес вимови протяжних голосних звуків (а, у, и), а також поєднання голосних і приголосних звуків (агу, гу, га, ха, ки, кхи).

Діти тонко відчувають відтінки мови і тембр голосу співрозмовника. Тому найпростіше, що ви можете робити для розвитку мовлення дитини, – частіше розмовляти з нею. Міняйте інтонацію з оповідної на запитливої, говорите то тихіше, то голосніше. Звертайтеся до дитини, коли ви ходите по кімнаті, а не тільки перебуваєте поруч. Малюк буде повертати голову в бік вашого голосу. Називайте всі предмети, які показуєте дитині, свої дії і дії інших, коментуйте що відбувається. Чітко вимовляйте слова і повторюйте фрази кілька разів.

Працюємо над розвитком мовлення дитини 3-6 місяців

У цьому віці малюк прислухається до оточуючих його звукам, проявляє до них інтерес і повторює їх. Ваше завдання – спонукати дитину вимовляти звуки і звукові поєднання.

«Мова-пустун». Візьміть дитину на руки. Дивіться їй в очі і, висунувши язика, видавайте різні смішні звуки. Потім сховайте язик. Повторіть ті ж дії, видаючи вже інші звуки. Діти зазвичай намагаються наслідувати дорослих: теж намагаються висунути язик і вимовити кілька почутих звуків. Так тренується артикуляційний апарат, розвивається рухливість губ і язика. В ході гри поповнюється запас звуків, малюк частіше намагається вимовляти їх, починає вступати в спілкування з дорослим.

«Ехо». Схиліться над дитиною або візьміть її на руки, щоб вона бачила ваше обличчя. Поговоріть з дитиною, стимулюйте голосову активність крихти і повторюйте за нею звуки, які вона вимовляє, немов відлуння. Малюк починає гуліть у відповідь – зав’язується своєрідна «бесіда». Проголошення різних звуків і звукових сполучень сприяє поліпшенню мовних здібностей дитини.

«Йде коза рогата». Ця гра поєднує в собі кілька функцій – мовну, рухову, тактильну. Склавши пальці рук певним способом (зробивши «козу»), легко пощекочіть дитину, промовляючи при цьому віршик:

Идет коза рогатая
За малыми ребятами.
Кто каши не ест, молока не пьет,
Того забодает, забодает, забодает!

Процес гри доставляє маляті задоволення, воно може голосно засміятися, коли ви його лоскочете. Таке двостороннє спілкування активізує мовні центри головного мозку, сприяючи мовному розвитку.

Працюємо над розвитком мовлення дитини 6-9 місяців

У цей період розвитку у малюка з’являється наступна стадія розвитку мови – лепет. Дитина відтворює ланцюжка складів «па-па-па», «ка-ка-ка», «ма-а-а», «ва-а-а» і багаторазово їх повторює. Стадія белькотіння триває до 11 місяців. Поступово мова ускладнюється, з’являються нові склади і звукові поєднання.

Активізація мовних центрів головного мозку може відбуватися через роботу рецепторів на кінчиках пальців. Тому важливо в заняттях з дитиною приділяти особливу увагу вдосконаленню дрібної моторики рук.

У цьому віці саме час почати читати дитині. Книги потрібно підібрати з різними доповненнями, наприклад, з брязкальцями, липучками, кишеньками, пищалками і т. інш.. Ці іграшки утримують увагу малюка і сприяють розвитку дрібної моторики рук.

Читаємо і граємо. Розширюйте словник малюка. У цьому допоможе розглядання картинок в книгах, читання невеликих оповідань і віршів (наприклад, А. Барто). Для занять підбирайте книжки з яскравими, чіткими і зрозумілими ілюстраціями. Приготуйте іграшку, наприклад зайця, і книжку з його зображенням. Покажіть дитині іграшку і картинку: «Ось зайчик, і це теж зайчик». Такі заняття збагачують словниковий запас малюка, знайомлять його з новими поняттями, назвами предметів і явищ.

Ігри для пальчиків. Уже в цьому віці можна навчити дитину малювати фарбами. Тільки замість пензля нехай залишають сліди на папері дитячі долоньки і пальчики.
Ліпіть з малюком з пластиліну: скатуйте з пластичної маси різні за формою і величиною фігурки, а малюк нехай пальчиками розплющує їх.

Придбайте дитині розвиваючі іграшки або центри для розвитку дрібної моторики рук – з кнопочками, отворами, фактурною поверхнею деталей, музичним або голосовим супроводом.

Новий друг. Для спілкування з дитиною виберіть персонажа – ляльку або м’яку іграшку. Можна знайомити малюка з предметним світом, новими словами від імені цього героя. Нехай іграшковий Буратіно покаже малюку картинки в книжці, розповість про нові предмети, задасть питання, попросить дитину повторити будь-які дії. Ведіть з дитиною діалог, звертаючись до неї від імені ляльки. Заохочуйте голосову активність малюка, спонукаючи його відповідати і взаємодіяти з персонажем.

Працюємо над розвитком мовлення дитини 9-12 місяців

У цьому віці малюк активно наслідує жестам, виразами обличчя, різним звукам, які чує від дорослих (сміх, кашель). Наслідування дій і звуків переходить в наслідування словами в міру того, як дитина вчиться не лише вимовляти звуки, а й розуміти звернену до неї мову. У цей період малюк вимовляє цілі тиради, змінюючи інтонацію.

«Розкажи мені казку, мама!». Прийшов час для казок. Можна вибрати українські народні казки. Малюк вже знає багатьох звірів, може на прохання дорослого показувати пальчиком на зображення названої вами тварини. Уважно розглянувши картинки, запитаєте його, наприклад: «А де ведмідь?» – і малюк покаже пальчиком на потрібну картинку. Розповідаючи казку, дотримуйтесь тембру голосу й інтонації кожного героя – мишка говорить тоненьким голоском: «Пі-пі”, ведмідь – грубим: «У-у-у».

Попросіть дитину повторювати слідом за вами, яким голосом розмовляють тварини.

Тренування мови. Ця вправа тренує рот і губи малюка, м’язи артикуляційного апарату. Будуйте малюкові смішні пики і гримаси, провокуючи його повторювати за вами. Покажіть дитині язика і попросіть його показати свій. Розтягніть губи в широкій посмішці і запропонуйте дитині посміхнутися так само. Для тренування щік, губ і язика підійдуть свистульки, іграшкові дудочки. Навчіть малюка правильно дути в великий свисток або дудочку – і вироблений звуковий ефект призведе його у захват.

Заохочувати дитину до розмови не менш важливо, ніж розповідати йому. Якщо навіть ви ще не розбираєте жодного сказаного їм слова, уважно слухайте лепет і відповідайте: «Ах, як цікаво!» Або: «Думаєш, це так?», Тим самим заохочуючи його на нові мовні експерименти. Всі ваші зусилля по мовному розвитку малюк винагородить своїми першими словами.

Мовні вміння до 1 року

  • Дитина повторює за дорослими звуки, склади і односкладові слова.
  • Реагує на своє ім’я.
  • Активний словник малюка включає від 10 до 20-25 слів. В основному це спрощені або звуконаслідувальні слова.
  • Поповнюється пасивний словник: дитина знає назви багатьох предметів, розуміє і виконує прохання дорослих.
  • Малюк уважно слухає дорослого, а потім повторює ланцюжки простих слів і звуки.
  • Спілкування між дитиною і дорослим починає будуватися за допомогою мови.

КАРАПУЗ – ЗА ЗДОРОВ’Я ВАШОГО МАЛЮКА!